Halaman

14 March 2011

TSG muncul pasukan terbaik Malaysia

Oleh: Aida Abd Rahman

Pasukan yang mewakili benua Malaysia yang dibentuk Kerajaan Terengganu, Terengganu Pro Asia Cycling Team (TSG) muncul pasukan terbaik negara dalam Jelajah Malaysia (JM) yang melabuhkan tirai semalam (13 Mac lalu).

Penyertaan sulung dalam JM 2011, TSG mempertaruhkan enam pelumba yang diketuai Anuar Manan, Mohd Harrif Salleh, Mohd Shahrul Mat Amin, Yusrizal Usoff, Mohammad Saufi Mat Senan dan Motoi Nara.
Dalam perlumbaan terakhir dan juga peringkat keenam, Mohd Hariff memenangi Jersi Hijau sekaligus memegang status sebagai Raja Pecut JM edisi ke-48 tahun ini.
Sebelum ini, gelaran itu pernah diungguli rakan sepasukan yang juga ketua pasukan TSG, Anuar Manan, pada JM edisi 2006, 2007 dan 2009.

Sementara Anuar pula terpaksa berpuas hati dengan kemenangan di tempat ketiga kategori yang sama dengan ketinggalan empat mata berbanding Mohd Hariff yang memungut 66 mata keseluruhan.

Dua pelumba TSG turut melakar kedudukan kedua dan ketiga terbaik bagi kategori pelumba terbaik Malaysia.Kedua-dua pelumba muda itu, Mohd Shahrul dan Yusrizal masing-masing ketinggalan tiga saat dan hampir dua minit di belakang pemegang Jersi Putih, Amir Mustafa Rosli (Polis Diraja Malaysia).

Di peringkat kelima sebelum itu, Anuar yang membantu rakan sepasukan dan saling merencana strategi dengan Mohd Hariff pada JM 2011, berada di tempat kedua di belakang rakan sepasukannya itu, sebelum kedudukan kedua itu dirampas Ioannis Tamouridis dari pasukan SP Tableware Pro dalam perlumbaan berikutnya.

Siri jelajah yang sudah memasuki usia 47 tahun itu disertai 20 pasukan tahun lalu, meningkat kepada 30 pasukan yang menyaksikan persaingan sengit melibatkan 180 pelumba yang saling mencabar dalam persaingan enam peringkat dengan jarak keseluruhan perlumbaan sejauh 1,111 kilometer bermula 8 Mac lalu.