Halaman

14 March 2011

YPU komited bantu usahawan

Oleh: Suriati Ali

Terengganu melalui Yayasan Pembangunan Keluarga komited membantu usahawan Industri Kecil dan Sederdaha (IKS) sama ada di bandar atau kawasan pendalaman untuk mengembangkan perniagaan masing-masing.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Haji Mohamed Awang Tera berkata, setiap tahun pelbagai langkah dilaksanakan semata-mata ingin melihat usahawan di negeri ini berjaya memiliki perniagaan yang stabil.

Antaranya termasuk menyediakan peruntukan pinjaman RM1 juta setahun, menawarkan kursus atau seminar jangka pendek berkaitan perniagaan dan mengikuti pelbagai espo dalam dan luar Terengganu.

“Pendekatan ini nyata memberi kesan positif kepada setiap usahawan terutama yang baru `berjinak’ dalam bidang perniagaan.

“Usahawan YPU setiasa dilatih supaya memiliki sifat peramah, sopan ketika melayan pelanggan, murah dengan senyuman dan tidak lokek memberi penerangan berkaitan produk jualan,” katanya ketika ditemui Teganukita.

Dato’ Haji Mohamed, berkata usahawan Melayu tempatan diingatkan supaya tidak terlalu ‘manja’ sekiranya mahu berjaya dalam dunia perniagaan kerana ramai di kalangan mereka bukan sahaja mengharapkan projek daripada kerajaan malah mahu dibantu berserta dengan modal.

“Sebenarnya banyak sebab mengapa usahawan Melayu masih lagi lemah di bidang ini dan kita perlu kenal pasti kelemahan tersebut serta mencari jalan untuk memperbaikinya agar mereka dapat bersaing di pasaran terbuka,” katanya.