Halaman

21 April 2011

Bandar di Terengganu disusun semula

Oleh: Esah Abdullah


Kerajaan negeri akan menyusun semula bandar-bandar di Terengganu secara berperingkat. - Foto: Zulkipli CW Putra.

Kerajaan negeri akan membuat penyusunan semula semua bandar-bandar di negeri ini secara berperingkat dengan menetapkan 80 peratus Bumiputera akan memiliki atau menyewa lot-lot perniagaan.

Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said berkata, tidak boleh dielakkan bila ada pembangunan baru yang akan dilaksanakan , tentu membabitkan pengambilan balik tanah mengikut nilai harga semasa.

“Untuk pembangunan dalam kawasan bandar kita terpaksa lakukan biarpun kadang-kadang ia menjadi isu kepada pihak yang suka ambil kesempatan dengan menangguk di air keruh,” katanya kepada pemberita selapas membuat tinjauan ke daerah Besut.

Katanya, melalui Lembaga Amanah Tabung Warisan Negeri urusan mengambil balik tanah dilakukan bertujuan membina lot-lot perniagaan untuk diagihkan kepada masyarakat setempat yang membabitkan seluruh daerah.

“Kerajaan juga akan pastikan masyarakat Melayu dalam bandar yang terbabit dengan pengambilalihan tanah ini akan ditempatkan semula di kawasan sama kerana bimbang jika dipindahkan jauh dari tempat asal mereka akan kehilangan sumber pendapatan,” katanya.

Katanya, bagi memastikan hak milik orang melayu tidak hilang, kerajaan menetapkan 80 peratus diberikan kepada Bumiputera untuk memiliki atau menyewa lot-lot perniagaan yang disediakan.

Sehubungan itu, dua lot rumah pangsa mampu milik lima tingkat yang mengandungi 144 unit berharga RM26 juta sedang dalam pembinaan di Kuala Besut untuk mengatasi isu kekurangan rumah kediaman di kalangan masyarakat hari ini.