Halaman

30 April 2011

DAP GANTI PAS

Oleh: Kamarudin Mat Akib



Presiden Umno, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, berkata slogan ’Pas Ganti Umno’ yang dimainkan parti pembangkang itu tidak menjadi kerana apa yang berlaku kini ialah ‘DAP ganti Pas’.

Malah, beliau turut melahirkan rasa simpati kepada Pas, termasuk Presidennya, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, yang bekerja keras di Sarawak pada pilihan raya negeri itu baru-baru ini, kerana parti DAP yang mendapat untung.

“Orang PAS bekerja berhempas pulas di Sarawak...Haji Hadi sendiri pun kerja keras, tapi yang dapat untung DAP,” kata beliau merujuk kepada kemenangan DAP meraih 15 kerusi di Sarawak manakala Pas tidak mendapat satu kerusi pun.

Berucap pada majlis perasmian Pangsapuri Rakyat di Pulau Duyong petang ini, Dato’ Seri Mohd Najib yang juga Perdana Menteri, menyarankan Pas supaya keluar daripada gabungan parti pembangkang.

“Alihlah kepada pihak lain dan menangani Islam. Tidak ada guna Pas berada dalam pakatan pembangkang kerana DAP yang untung,” katanya.

Hadir sama pada majlis itu, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Hishammuddin Hussien: Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Dato’ Seri Mohd Shafie Afdal, Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek; Yang Dipertua DUN, Dato’ Tengku Putera Awang; Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah dan Ahli Parlimen Kuala Nerus, Dato’ Haji Mohd Nasir Ibrahim Fikri.

Perdana Menteri berkata, Pas tidak mampu melakukan apa-apa bagi kebaikan umat Islam selagi berada dalam pakatan parti pembangkang.

“Jika Pas mahu perjuangkan Islam, parti itu tidak boleh bergantung kepada DAP,” tambah beliau.