Halaman

10 April 2011

Golongan miskin dapat rumah

Oleh: Esah Abdullah

Kerajaan tidak pernah pinggirkan golongan miskin dan sentiasa menghulur pelbagai bantuan termasuk input pertanian, ternakan dan juga rumah kediaman.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Alor Limbat, YB Alias Abdullah berkata, anggota masyarakat yang miskin dan miskin tegar sentiasa dibantu agar mereka dapat meneruskan kehidupan seperti insan lain yang lebih bernasib baik.

“Kita akan beri bantuan kepada golongan miskin tegar, warga emas dan ibu tunggal yang mempunyai anak sekolah,” katanya kepada Teganukita.

Sebaliknya kata YB Alias jika mereka masih sihat dan mampu bekerja, bantuan berbentuk barangan dan keperluan untuk berniaga dan jika minat bertani kerajaan sediakan baja dan benih untuk diusahakan.

“Apa saja keperluan yang bersesuai dengan individu terbabit akan diberikan dan yang penting mereka mampu berdikari dan memberi kehidupan yang sempurna kepada keluarga masing-masing,” katanya.

Tambah YB Alias setiap tahun tidak kurang 40 buah bina baru dan baiki rumah diperuntukkan setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi memastikan semua rakyat dapat rumah kediaman yang selesa.

Katanya, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) hendaklah sentiasa membuat bacian mana-mana penduduk di bawah jagaan masing-masing yang layak menerima bantuan.

“Dengan berbuat demikian, usaha menyampaikan sumbangan berjalan lancar kerana senarai penerima sentiasa berada dalam pengetahuan JKKK,” katanya.