Halaman

06 April 2011

Karnival kerjaya bantu pelajar

Oleh: Suriati Ali


Karnival kerjaya dapat membantu pelajar atau mahasiswa mendapatkan maklumat mengenai dunia pekerjaan. - Foto: Zulkipli Putra.

Kerajaan negeri sentiasa menyokong usaha dilakukan pelbagai pihak dalam menganjurkan aktiviti atau program yang menjurus kepada bimbingan kerjaya untuk kalangan belia lepasan sekolah termasuk Institusi Pengajian Tinggi (IPT).

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, YB Haji Ahmad Razif Abd Rahman, berkata karnival kerjaya dapat membantu pelajar atau mahasiswa mendapatkan maklumat mengenai dunia pekerjaan.

Katanya, maklumat itu dilihat amat penting kerana ia kerana dapat memberi peluang, panduan dan hala tuju untuk pelajar lepasan sekolah memilih kursus bagi menyambung pelajaran seterusnya menentukan kerjayaan bersesuaian dengan kelulusan yang bakal mereka dimiliki.



“Setiap pelajar dan mahasiswa perlu memiliki nilai tambah dalam diri mereka termasuk kemahiran berkomunikasi sebagai persedian memasuki gerbang perkerjaan seterusnya berdepan dengan persaingan dalam hidup berkerjaya serta masyarakat.

“Pihak kami mengharapkan graduan tidak terlalu memilih perkerjaan, jika mendapat peluang bekerja di mana- mana sektor sewajarnya menerima walaupun tidak setaraf dengan bidang dan kelulusan yang dimiliki,” katanya.

Katanya, pengalaman kerja cukup penting, lebih lama seseorang itu bekerja, pelbagai perkara dapat mereka dipelajari selain bersikap matang berbanding individu yang menganggur,” katanya