Halaman

30 April 2011

Klinik Pak Yusuf sedia kemudahan tanpa pilih bulu-PM

Oleh: Aida Abd Rahman


Perdana Menteri berulang kali memuji khidmat klinik percuma kepada penduduk tanpa mengira fahaman politik.

Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak berulang kali memuji pendekatan yang dilaksanakan Pegawai Penyelaras Dewan Undangan Negeri (PP DUN) Manir, Encik Yusof Awang Hitam yang membuka kemudahan klinik secara percuma untuk kegunaan penduduk sekitar tanpa mengira fahaman politik.

“Untuk kawasan ini (DUN Manir) kita ada tokoh kita, Pak Yusof kita (Yusof Awang Hitam) buat sesuatu yang luar biasa, buka klnik bagi perubatan percuma, siapa sanggup buat? Puak Pas ramai yang datang dapatkan perkhidmatan di sini. Kita tidak pilih bulu. Kita tidak kata puak Umno sahaja boleh masuk (klinik), puak Pas pun boleh masuk.

“Tidak mengapa, tidak dapat undi pun, kita dapat pahala. Mudah-mudahan dapat undi dan pahala, ini yang kita hendak, pendekatan sebegini. Terima kasih Pak Yusof,” katanya ketika berucap di Majlis Perjumpaan Rakyat di Padang Bola, Kampung Pulau Bahagia, DUN Manir, Hulu Terengganu, tengahari ini.

Turut hadir, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein; Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Dato’ Seri Shafei Apdal; Menteri Pertahan, Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Ahmad Shabery Cheek.

Hadir sama, Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, Dato’ Tengku Putera Tengku Awang yang juga Ketua Umno Hulu Terengganu dan PP DUN Manir, Encik Yusof.

Kira-kira 15,000 penduduk kawasan Manir dan sekitar Kuala Terengganu membanjiri tapak program sejak jam 8 pagi lagi. Masing-masing kelihatan bersemangat sambil mengibarkan bendera sebaik sahaja melihat kelibat pemimpin negara itu memasuki tapak program.

Perdana Menteri sebelum itu diiringi kira-kira 800 belia bermotosikal dari jarak lapan kilometer sebelum tiba di Kampung Pulau Bahagia. Di kiri dan kanan bahu jalan, orang ramai termasuk guru dan pelajar sekolah setia menunggu sambil melambai dan mengibarkan Jalur Gemilang serta memegang kain rentang mengalu-alukan lawatan pemimpin nombor satu negara itu.

Dato' Sri Mohd Najib kemudiannya disambut dengan persembahan silat oleh Persatuan Seni Silat Lian 12 yang melibatkan 150 pelajar Sekolah Kebangsaan (SK) Pulau Bahagia; SK Beladau Kolam; SK Durian Mas; SK Teluk Menara; SK Pulau Manis; SK Belara dan SK Kebor Besar.

Sebelum itu, Perdana Menteri dan rombongan meluangkan masa beberapa minit melawat Klinik kesihatan Masyarakat Yusuf Awang Hitam dan melihat operasi di dalamnya sambil beramah-mesra dengan petugas klinik itu.

Seramai 15 pakar perubatan termasuk dua pembantu farmasi dari Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan ditugaskan khas untuk mengendali klinik yang dibuka bermula jam 9 pagi hingga 5 petang itu.

Perdana Menteri dalam ucapannya juga yakin Umno dan Barisan Nasional mampu menawan seluruh kawasan di Terengganu sekiranya semua pemimpin dan ahli parti itu bersatu bagi memastikan kemenangan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 kelak.

“Kita boleh menang, dengan syarat kita benar-benar bersatu. Jangan `peteh' sesama kita, kalau peteh sesama kita, kita kalah. Kawasan tertentu di Terengganu ini bukan Pas menang, tetapi kerana Umno tidak bersatu,” katanya.