Halaman

10 April 2011

Masalah sosial tanggungjawab bersama

Oleh: Esah Abdullah

Sikap ambil cakna di kalangan masyarakat kampung dapat membantu menyelesaikan masalah yang berbangkit terutama penyakit sosial dan penyalahgunaan dadah yang amat membimbangkan.

“Dengan adanya campur tangan anggota masyarakat sekeliling, sekurang-kurangnya dapat membendung perkara yang tidak diingini itu berleluasa,” kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Permaisuri, YB Abdul Halim Jusoh.

Katanya, membasmi penyakit dadah adalah tanggung jawab bersama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Kawasan Rukun Tetangga (KRT, Ikatan Relawan Rakyat (RELA). persatuan belia dan organisasi dalam kampung masing-masing.

“Kumpulan inilah yang menjadi mata dan telinga kerajaan dan jika ada berlaku gejala yang tidak sihat laporkan segera kepada anggota polis untuk tindakan selanjutnya,” katanya kepada Teganukita.

YB Abdul Halim, turut mengingatkan anggota masyarakat tidak bertindak sendiri ketika menyelesaikan sebarang masalah yang berbangkit sebaliknya serahkan kepada pihak bertanggungjawab.

“Saya tidak mahu sebarang campur tangan tanpa dirujuk kepada pihak berwajib akan menimbulkan masalah yang lebih besar dan tercetus pergaduhan,” katanya.

Beliau seterusnya mengingatkan orang ramai agar berhati-hati menerima tetamu yang tidak dikenali kerana mungkin ada agenda yang tersembunyi.

“Beringat sebelum kena kerana banyak kes yang kita baca di surat khabar, khususnya golongan remaja mudah terpedaya dengan janji manis individu yang baru dikenali melalui pertemuan singkat dan juga teman face book, akhirnya kita yang terjerat,” katanya.