Halaman

07 April 2011

Pembangkang lawan sama sendiri

Analisis oleh: Kamarudin Mat Akib dan Harun Hassan

Seperti dijangka, Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10 menyaksikan parti pembangkang berlawan sesama sendiri.

Selepas berakhir tempoh penamaan calon semalam, tidak sampai separuh daripada keseluruhan 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara Barisan Nasional (BN) dengan pakatan pembangkang.

Hanya 27 kerusi DUN bakal menyaksikan pertandingan satu lawan satu manakala 23 DUN melibatkan pertandingan tiga penjuru dan 17 DUN empat penjuru.

DUN Balai Ringin (N25) dan Belaga (N57) akan menyaksikan pertandingan enam penjuru manakala dua DUN lagi iaitu Negmah (N43) dan Jepak (N58) pertandingan lima penjuru.

Bagi pilihan raya kali ini yang akan berlangsung 16 April, BN meletakkan calon di semua 71 DUN , DAP (15 kerusi), Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) 26 kerusi, Parti Keadilan Rakyat (PKR) 49 kerusi, Pas ( 5 kerusi) dan Parti Cinta Malaysia (PCM) 6 kerusi.

Pilihan raya ini turut menyaksikan PKR dan Snap – dua parti pembangkang besar di Sarawak – akan bertembung sesama sendiri kerana pemimpin kedua-dua parti tersebut gagal menyelesaikan masalah perebutan kerusi.

Sikap tamak haloba dan tidak ada rasa tolak ansur di kalangan parti tersebut dikatakan menjadi punca masalah itu berlarutan hingga hari penamaan calon dan akhirnya menyaksikan mereka berlawan sesama sendiri.

Pilihan raya Sarawak kali ini agak unik apabila buat pertama kalinya menyaksikan kesemua 71 kerusi ditandingi. Keadaan tersebut agak berbeza di mana sebelum ini BN biasanya akan menang tanpa bertanding di beberapa kerusi DUN, pada hari penamaan calon lagi.

Pada pilihan raya ini seramai 197 calon lelaki bertanding manakala 16 wanita mewakili pelbagai parti turut bertanding.

Gendang sudah dipalu dan mereka yang bertanding perlu menari mengikut rentak dan sudah tentu 979,796 orang rakyat Sarawak yang menjadi pengundi akan menjadi hakim pada 16 April ini.