Halaman

07 April 2011

Permata Terengganu sandarkan emas pertama di Sukan SEA November ini

Oleh: Aida Abdul Rahman



Pesilat wanita negeri dan juga kebangsaan, Siti Rahmah Mohamed Nasir, 24, nekad untuk membawa pulang sebutir pingat emas buat negara pada edisi Sukan SEA Ke-26 di Indonesia, November ini.

Atlet kelahiran Kuala Terengganu kini berada di kem latihan di bawah Majlis Sukan Negara sejak bulan lalu selepas berlatih melalui kendalian jurulatih tempatan di Majlis Sukan Negeri Terengganu.

“Saya amat teruja untuk mewakili Malaysia lantaran mahu menebus kekecewaan lampau, sekaligus mencapai impian memiliki koleksi emas pertama di peringkat antarabangsa,” katanya ketika dihubungi Teganukita, baru-baru ini.

Anak kepada bekas pemain bola sepak Terengganu pada era 80-an, Mohamed Nasir Jalil, pernah meraih emas untuk temasya Sukan Malaysia (Sukma) dua kali berturut-turut pada 2008 dan 2010.

Siti Rahmah juga pemegang pingat gangsa di `3rd ASEAN Indoor Games Vietnam 2009’ dan pingat perak masing-masing menerusi temasya Jemputan ASEAN Games 2009 serta `1st ASEAN Martial Art Bangkok 2009’.

Pada penyertaan Sukan SEA Laos dua tahun lalu, Siti Rahmah berjaya memperolehi pingat gangsa.

Mengulas kejohanan sukan SEA kelak, Siti Rahimah nekad memperbaiki pencapaian untuk menambah pungutan emas buat negara sebagai hadiah buat seluruh rakyat Malaysia, sekaligus menjadi emas pertama yang hadir dalam kemuncak kariernya.

Atlet harapan negara itu juga sudah mengatur strategi bagi menentang musuh habis-habisan dan tidak akan memandang rendah kehebatan lawan walaupun menentang lawan yang bukan pilihan.

“Vietnam mungkin antara lawan yang penuh muslihat dan akan mempertahankan emasnya pada sukan SEA kelak. Bagaimanapun negara lain juga tidak harus dipandang mudah kerana mereka semua memiliki percaturan tersendiri untuk mendapatkan emas.

“Yang penting, saya akan melakukan yang terbaik dan memberi tumpuan sejak awal persaingan lagi,” katanya.

Sementara itu, bapa Siti Rahmah kini menderita penyakit ketumbuhan dalam kepala sejak beberapa tahun lalu hanya mampu terlantar di rumahnya, di Kampung Padang Midin, Kuala Terengganu serta diuruskan sepenuhnya oleh keluarga.