Halaman

26 April 2011

Premis kerajaan dan swasta perlu Sijil Perakuan Bomba

Oleh: Esah Abdullah



Terdapat 106 buah premis di negeri ini perlu memiliki Sijil Perakuan Bomba di mana 31 buah premis melibatkan bangunan kerajaan manakala selebihnya bangunan swasta.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBP) Terengganu, Encik Md Salleh Sarbini, berkata daripada jumlah itu, 58 buah premis telah mempunyai Sijil Perakuan (FC) iaitu lima bangunan kerajaan dan 53 bangunan swasta manakala selebihnya masih belum ada FC.

“Setakat ini JBP telah membawa satu kes ke mahkamah atas kesalahan gagal mematuhi notis penghapus bahaya kebakaran,” katanya di majlis perasmian Seminar Keselamatan Kebakaran di Ri-Yaz Heritage, Pulau Duyung, Kuala Terengganu semalam.

Seminar berkenaan dirasmikan oleh Ketua Pengarah Pembangunan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Haji Amer Yusof serta 500 peserta seminar terdiri daripada badan-badan profesional, kakitangan kerajaan, swasta, pemilik bangunan, kontraktor pembinaan dan sebagainya.

Katanya, menjadi kesalahan mana-mana premis atau bangunan yang gagal mengadakan kelengkapan menentang kebakaran atau pemasangan alat keselamatan kebakaran yang dikehendaki undang-undang, tangga terlindung tidak mencukupi dan sebagainya.

“Usaha ke arah pencegahan kebakaran yang dijalankan oleh pihak JBP perlu dipandang serius setiap lapisan masyarakat dan mengambil peranan bersama mencegah berlakunya insiden kebakaran yang mendatangkan banyak kerugian,” katanya.

Menurutnya, JBP sentiasa bersedia memberi khidmat nasihat serta pemantauan ke arah melahirkan masyarakat yang mengamalkan budaya keselamatan kebakaran sebagai satu amalan hidup.