Halaman

15 April 2011

Tindakan tegas MBKT jika ganggu kelancaran lalu lintas

Oleh: Aida Abd Rahman

Pengguna kenderaan yang meletakkan kenderaan mereka sesuka hati termasuk di tempat yang tidak sepatutnya sehingga mengganggu lalu lintas di bandar ini bakal berdepan dengan tindakan tegas daripada Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT).

Setiausaha MBKT, Haji Samiun Salleh, berkata tindakan tegas itu termasuk mengunci dan menunda kenderaan berkenaan sebagai usaha mendidik pengguna supaya lebih mematuhi peraturan yang ditetapkan pihak berkuasa tempatan.
Katanya, tindakan tegas itu lebih berkesan berbanding mengeluarkan saman kerana kebanyakan mereka yang menerima saman itu mampu membayar jumlah kompaun RM5 yang perlu dijelaskan dalam tempoh tiga hari ia dikeluarkan.

“MBKT perlu tegas bagi memastikan tiada aduan daripada pengguna lain yang tidak berpuas hati kerana berdepan dengan kesesakan akibat sikap pemandu yang meletakkan kenderaan sesuka hati di tempat tidak sepatutnya.

“Mereka mendakwa seperti MBKT tidak menjalankan tugas penguatkuasaan dengan tegas dan kita perlu menguatkuasakan undang-undang bagi mengelak kesesakan terutama di kawasan tumpuan ramai di bandar ini,” katanya.

Haji Samiun berkata, antara lokasi yang diberi keutamaan adalah Jalan Pejabat, Jalan Sultan Sulaiman, Jalan Air Jernih dan kawasan parkir rezab di Bandar Kuala Terengganu.

Kenderaan pesalah yang dikunci bakal berdepan dengan kompaun sebanyak RM100, manakala jika ditunda akan dikenakan RM150 di bawah Seksyen 99 Akta 333 Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Katanya, kenderaan yang ditunda perlu dituntut di Setor Balai Raya MBKT, Bukit Kecil selepas menjelaskan kompaun yang dikenakan. Jika gagal berbuat demikian, kenderaan itu berdepan dengan tindakan disita.