Halaman

06 April 2011

YIT bina tadika baru

Oleh: Esah Abdullah

Yayasan Islam Terengganu (YIT) sedang dalam proses membina tiga bangunan tadika di tiga daerah iaitu Kemaman, Dungun dan Kuala Terengganu yang kesemuanya bernilai RM10.5 juta.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abdul Rahman, berkata ketiga-tiga bangunan itu dijangka dapat memulakan operasinya awal tahun depan.

“Dengan pertambahan bangunan, YIT dapat mewujudkan suasana yang selesa di samping menambah bilangan penyertaan murid,” katanya kepada pemberita di majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman antara Institut Pendidikan Guru (IPG) Kementerian Pendidikan Malaysia bersama YIT di Wisma Darul Iman semalam.

Katanya, komplek berkenaan bernilai RM3.5 juta setiap satu kini sedang dalam pembinaan di Kijal, Kemaman, Bandar Al Muktafi Billah Shah, Ketengah, Dungun dan Seberang Takir, Kuala Terengganu dengan kapasiti 500 kanak-kanak setiap kompleks.

“Kerajaan ingin pastikan jumlah kanak-kanak khatam Quran setiap tahun terus meningkat dan akan mengumpul jumlah seramai yang boleh di mana dengan pertambahan tempat belajar ini akan membantu ke arah mencapai wawasan berkenaan,” katanya.

Katanya, terdapat antara 25,000 kanak-kanak berusia antara lima hingga enam tahun di seluruh negeri dan hanya 10 peratus daripada jumlah berkenaan yang berjaya khatam Quran setiap tahun.

Menyedari hakikat itu 200 orang guru pra sekolah di bawah YIT yang mempunyai diploma akan ditawarkan mengikuti Kursus Perguruan Lepasan Diploma (KPLD) dan Kursus Pendidikan Lepasan Ijazah (KPLI) dalam musim cuti mulai November tahun ini.

“Kerajaan amat berterima kasih kepada pihak IPG yang menawarkan kursus dalam cuti serta menyediakan modul terkini dengan sistem Pendidikan Pra Sekolah Kementerian untuk dipraktikkan oleh guru-guru Tadika YIT,” katanya.