Halaman

04 April 2011

YPU dan IPTA Jalin kerjasama

Oleh: Esah Abdullah

Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) telah menjalin kerjasama dengan beberapa Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dalam usaha melahirkan usahawan di kalangan siswazah.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, YB Dato’ Mohamed Awang Tera berkata, setakat ini Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) bersetuju untuk mengadakan program perintis keusahawanan.

“YPU telah menyalurkan peruntukan RM150,000 untuk melahirkan 30 orang usahawan siswazah di kalangan anak Terengganu apabila tamat pengajian nanti,” katanya pada majlis perasmian program UMT Youngpreneurs 2011 di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) petang semalam.

Selain itu, katanya, kerjasama turut dilaksanakan melalui pembukaan kedai serbaneka T’Shoppe di UUM manakala di UMT akan menyusul kemudian.

“Saya amat berharap, siswazah bukan setakat mengenggam ijazah apabila tamat pengajian tetapi juga berjaya menjadi seorang usahawan yang berilmu dan berjaya suatu hari nanti,” katanya.

Katanya, kunci kepada kesedaran dalam dunia perniagaan adalah ilmu pengetahuan tentang apa yang berlaku dan apa yang wajar dilakukan, justeru melalui pembudayaan keusahawanan di peringkat IPT ini memberi pengetahuanm luas kepada golongan sasar.

“Perlu diberi penekanan serta sama mengembleng semua usaha dan sumber yang ada di sekeliling ke arah mendorong ekonomi Melayu terus cemerlang dan gemilang,” katanya.

Dato’ Mohamed seterusnya memberi jaminan bahawa kerajaan sentiasa menyokong usaha dalam memartabatkan sektor keusahawanan kalangan siswazah kerana ia dilihat mampu memberi kehidupan lebih sempurna sekaligus dapat menjana kepada kekuatan ekonomi negeri.