Halaman

31 May 2011

BOTR 2011 buru Arapaima di Tasik Kenyir

Oleh: Esah Abdullah



Kerajaan negeri menawarkan nilai hadiah sekali ganda iaitu RM20,000 kepada pemancing yang berjaya membawa naik spesies Arapaima Gigas dalam pertandingan memancing Boat On The Road (BOTR 2011) di Tasik Kenyir selama tiga hari bermula 24 Jun depan.

Spesies ini (Arapaima Gigas) menjadi tarikan utama pada acara berkenaan di samping sembilan ikan lain yang ditetapkan pihak kerajaan negeri selaku penganjur iaitu sebarau, siakap, kelah, kaloi, temoleh, baung, toman, belida dan patin.

Perkara ini telah diputuskan dalam mesyuarat khas bersama Pegawai Pejabat Setiausaha Kerajaan bersama Unit Joran Berita Harian yang diadakan di Wisma Darul Iman semalam.

Hadir sama, Setiausaha Akhbar Menteri Besar Terengganu, Encik Rosli Zakaria dan Pengurus Projek Khas Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Encik Mohd Mizal Hasbullah.

Pada acara sama tahun lalu hadiah yang ditawarkan adalah RM10,000, namun 200 pemancing yang mengambil bahagian gagal menemui spesies yang menghuni dasar Tasik Kenyir itu.

BOTR 2011 tahun ini diadakan lebih besar dengan penyertaan 800 orang yang menaiki 200 kenderaan 4X4 dan berlepas dari tiga penjuru iaitu Sri Pentas di Damansara, Lenggong di Perak dan Kemaman, Terengganu.

Acara tahunan ini dijangka menarik kaki pancing dari seluruh negara menggunakan bot pancing yang diangkut sendiri menggunakan kenderaan 4X4 serta kenderaan biasa yang membawa bot serta bergerak secara konvoi dari tiga lokasi pelepasan.

Selain memancing, turut diadakan acara sampingan lain termasuk sukan air dan demonstrasi perlumbaan bot F1 yang diketuai seorang bekas pelumba wanita F1 dunia, Kay Marshall.

Hadiah keseluruhan pertandingan tahun ini berjumlah RM107,000. Orang ramai yang berminat dipelawa menyertai pertandingan serta berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah seperti motosikal, barangan elektrik dan banyak lagi yang disediakan pihak penganjur.