Halaman

14 May 2011

Generasi muda perlu bina kekuatan pertahankan kemakmuran

Oleh:Esah Abdullah



Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said hari ini merayu kepada semua orang pihak supaya tidak membangkitkan perkara yang boleh mengugat kesejahteraan dan kemakmuran yang dinikmati hari ini.

“Saya merayu kepada semua pihak, hentikanlah tomahan, desakkan, hasutan yang boleh memecah belahkan perpaduan kalangan masyarakat,” katanya ketika berucap di majlis Perasmian Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno Bahagian Kemaman semalam (13 Mei).

Mesyuarat perwakilan tiga sayap berkenaan telah dirasmikan oleh, Ketua Pergerakan Puteri Umno Malaysia, merangkap Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Chukai, YB Dato’ Haji Mohamed Awang Tera; Adun Kemasik, YB Ir. Rosli Othman; Adun Air Putih, YB Haji Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar dan Naib Ketua Umno Bahagian Kemaman, Encik Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid.

Katanya, kita tinggal dalam negara yang berbilang kaum dan hidup harmoni,dI sini kita dilahirkan dan disini juga kita akan menghabiskan hayat kita.

“Umno adalah parti keramat yang telah menyatupadukan umat seluruhnya dan menyelamatkan negara daripada dijajah, kini menjadi tanggung jawab generasi muda untuk pertahankan apa yang telah ditinggalkan oleh orang terdahulu,” katanya.

Tambahnya, Umno telah menjangkau usia 65 tahun, mampu bertindak dengan matang serta mampu membawa umat Islam di negara ini ke arah kegemilangan dan kecemerlangan hidup.

“Kita tidak mahu peristiwa 13 Mei berulang kembali kerana tidak akan ada siapa yang menang nanti, semua akan kalah, ekonomi kita hancur, negara akan musnah dan keadaan menjadi kucar kacir,” katanya.

Katanya, mencetuskan masalah lebih mudah dari menyelesaikan masalah, lalu generasi hari ini perlu bina kekuatan pertahankan keharmornian dan kemakmuran yang ada kerana jika ia terlepas sukar untuk mendapatkannya kembali.