Halaman

08 May 2011

Pelbagai program untuk tingkat pendapatan penduduk miskin

Oleh: Kamarudin Mat Akib



Pelbagai program dilakukan kerajaan bagi membantu meningkatkan pendapatan 3,900 keluarga di kawasan Parlimen Kuala Nerus yang mendaftar dengan e-Kasih.

Ahli Parlimen Kuala Nerus, Dato’ Haji Mohd Nasir Ibrahim Fikri, berkata sebahagian besar keluarga berkenaan terdiri daripada nelayan dan petani di mana mereka boleh melepasi garis kemiskinan jika berusaha lebih gigih dan mendapat bantuan kerajaan.

Sehubungan itu, pihak kerajaan sedang merancang mengadakan pelbagai cara bagi membantu mengeluarkan keluarga tersebut daripada garis kemiskinan, sekaligus menaikkan taraf hidup mereka.

Beliau berkata, sebahagian besar keluarga tersebut yang tinggal di Seberang Takir, Mengabang Telipot dan Pulau Duyong amat berpotensi untuk memajukan keluarga masing-masing, tetapi mereka tidak menggunakan kemudahan yang disediakan secara optimum.

“Kebanyakan nelayan dan petani di kawasan ini tidak menggunakan kemudahan teknologi canggih secara maksimum, seperti sistem GPS di mana keadaan ini merugikan mereka sendiri,” ujar beliau.

Manakala sebahagian lagi penduduk, katanya, tidak menggunakan tabung sedia ada yang diwujudkan kerajaan bagi tujuan menambah pendapatan mereka dan sebahagian lagi hanya mengharapkan bantuan subsidi semata-mata.

Katanya, jika mereka menggunakan kemudahan itu sebaik mungkin, tidak mustahil dalam masa yang singkat mereka mampu menambah pendapatan dan keluar dari garis kemiskinan.