Halaman

08 May 2011

Penyakit kronik penyumbang utama kematian pramatang

Oleh: Suriati Ali

Penyakit kronik seperti jantung, diabetes, hipertansi, strok dan kanser menjadi penyumbang utama kematian pramatang dan pelbagai jenis ketidakupayaan hidup.

Walaupun pelbagai usaha dan kaedah dilaksanakan pihak berkaitan bagi mencegah masalah penyakit ini tetapi ia terus menjadi kebimbangan masyarakat pelbagai peringkat usia.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, YB Dr Haji A Rahman Mokhtar, berkata kebanyakan penyakit kronik yang terjadi hari ini adalah ekoran tingkah laku individu itu sendiri yang mengamalkan gaya hidup tidak sihat dan merokok.

“Oleh itu, amalkan cara hidup sihat dengan melakukan senaman atau aktiviti fizikal secara berkala, mengambil makanan berkhasiat seperti lebihkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan serta elakkan pengambilan gula berlebihan.

“Sebenarnya semua individu mempunyai risiko untuk mendapat penyakit kronik jika tidak mengambil berat tentang penjagaan diri. Jalanilah pemeriksaan kesihatan secara berterusan supaya kita dapat mengetahui tentang status kesihatan diri,” katanya.

Katanya, faktor kejadian penyakit kronik juga berkait rapat dengan tabiat merokok yang semakin meningkat setiap tahun terutama di kalangan remaja.

“Asap yang terhasil daripada pembakaran rokok mengandungi lebih 4,000 bahan beracun di mana sudah tentu menyebabakan pelbagai penyakit serius,” katanya.