Halaman

14 June 2011

Menara berkembar 30 tingkat di Kuala Terengganu

Oleh: Aida Abd Rahman

Terengganu bakal memiliki satu mercu tanda baru apabila kerajaan negeri merancang membina menara berkembar setinggi 30 tingkat di kawasan zon strategik dalam bandar raya Kuala Terengganu, tidak lama lagi.

Setiausaha Kerajaan negeri Dato’ Mazlan Ngah, berkata menara berkembar akan dibina di sebuah kawasan seluas 16.2 hektar dengan menelan belanja beratus juta ringgit.

Katanya, bangunan itu nanti bakal menempatkan pejabat Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), Yayasan Terengganu (YT), Yayasan Pembangunan Keluarga dan Yayasan Islam Terengganu di bawah satu bumbung.
“Secara dasarnya kerajaan negeri sudah bersetuju membina dua menara di bandar dalam Rancangan Malaysia Ke-10,” katanya selepas pelancaran Pelan Strategik Yayasan Terengganu 2011-2015, di Bangunan YT, Kuala Terengganu, semalam.

Mengenai pelan strategik YT, beliau berkata agensi itu akan menjadi badan berkanun pertama di Pantai Timur mengadakan kerjasama dengan Arkib Negara.

Selain itu, Yayasan Terengganu akan memberi tumpuan dalam sektor pendidikan anak-anak negeri terutamanya bidang doktor pakar.

Untuk rekod, pada tahun ini Yayasan Terengganu akan menghantar seramai 150 calon untuk mengikuti kursus kedoktoran di beberapa negara termasuk Mesir, Rusia, Ireland dan Indonesia.