Halaman

29 June 2011

PTG anjur kursus Pemantapan Pembangunan Tanah

Oleh: Suriati Ali

Kira-kira 100 peserta berjaya mengikuti Kursus Pemantapan Pembangunan Tanah anjuran Pejabat Pengarah Tanah dan Galian (PTG) Terengganu di Dewan Teater, Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu bermula jam 9.30 pagi hari ini (29 Jun).

Kursus sehari yang disampaikan sendiri Pengarah PTG, Tuan Mamat Tuan Ngah itu nyata menarik minat peserta yang terdiri daripada pegawai dan kakitangan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Pejabat Tanah Daerah serta Jabatan Perancangan Bandar dan Desa.

Program itu memberi fokus kepada pelbagai aspek termasuk berkaitan pengurusan tanah, kaedah permohonan untuk kelulusan serta kuasa Pentadbir Tanah dan Pengarah Negeri berhubung permohonan.

Agenda lain, syarat-syarat pecah sempadan dan pengeluaran hak milik kepada bahagian pecah sempadan.

Tuan Mamat berkata, kurusus seumpama ini mampu dijadikan sebagai landasan untuk menyeragamkan pengurusan tanah supaya tidak bercanggah dengan undang-undang ynag ditetapkan.

“Selain itu, dapat menyelesaikan permasalahan antara jabatan dengan sermpurna , memberi penjelasan secara mendalam berkaitan kajian tanah dan kajian kes serta meningkatkan kualiti kerja dengan efisyen apabila berususan dengan pelanggan,” katanya.

Meningkatkan kemakmuran dan kefahaman Undang-undang dan menyeragamkan pengurusan tanah antara PBT dan beberapa jabatan yang terlibat antara objektif utama kursus ini dianjurkan PTG.