Halaman

29 June 2011

YPKT wujud program untuk ibu tunggal

Oleh: Suriati Ali

Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) menyediakan pelbagai bantuan dan sokongan bagi meringankan beban golongan miskin, terutama ibu tunggal agar dapat meneruskan kehidupan dengan lebih terjamin.

Langkah itu bertujuan memastikan golongan berkenaan, khususnya mereka yang mempunyai anak masih bersekolah mampu menjalani kehidupan lebih berkualiti dan tidak tercicir daripada pelajaran.

Pengarah YPKT Encik Mohd Shafaruddin Mustafa berkata, seramai 7,722 penduduk termasuk 6,924 ibu tunggal dan selebihnya bapa tunggal di Terengganu dipantau YPK melalui program e-Kasih yang diwujudkan dua tahun lepas.

“Di samping bantuan berbentuk kewangan, barangan, kursus kemahiran juga ditawarkan bagi membantu golongan berkenaan membuka perniagaan kecil-kecilan serta kemahiran menjahit pakaian dan sebagainya.

“Pihak kami turut menyediakan pakar motivasi bagi sesi pemulihan emosi terutama mereka yang menghadapi tekanan perasan selepas kehilangan orang tersayang atau berhadapan masalah mendidik- anak-anak di zaman yang mencabar ini ,” katanya.

Encik Mohd Shafaruddin, berkata pihaknya mengabaikan golongan rakyat bermasalah sebaliknya menyediakan ruang dan peluang seluas-luasnya bagi membantu meringankan beban mereka.