Halaman

01 June 2011

YPU bantu 1,947 usahawan babitkan kos RM1.7 juta

Oleh: Esah Abdullah

Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) telah mengeluarkan pinjaman kepada 1,947 usahawan membabitkan kos RM1.7 juta bermula 2009 hingga April tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, YB Dato’ Haji Mohamed Awang Tera berkata, pemberian pinjaman ini membabitkan kesemua 32 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) termasuk lapan kawasan yang dikuasai parti pembangkang.

“Kerajaan tidak pernah pilih bulu dan menyifatkan semua rakyat berhak mendapat peluang yang disediakan oleh kerajaan,” katanya.

Katanya, sejak 2009 hingga April 2011, YPU telah melulusan pinjaman berjumlah RM622,500 kepada usahawan kecil dan sederhana (IKS) dalam lapan DUN yang dikuasai parti pembangkang manakala RM1.1 juta bagi 24 DUN Barisan Nasional (BN).

“Ini menunjukkan kita tidak memilih parti untuk membantu, sebaliknya bantuan diberi berdasarkan kelayakkan seperti golongan miskin yang ingin berdikari serta memulakan perniagaan,” katanya.

Selain bantuan dalam bentuk modal perniagaan, YPU juga menyediakan kursus, seminar serta khidmat nasihat terutama kepada mereka yang baru menceburkan diri dalam bidang usahawan.

“Khidmat bimbingan usahawan dan peluang-peluang pemasaran serta penjenamaan barangan yang dikeluarkan, pendek kata semua kita sediakan bagi memastikan usahawan terbabit mampu berdaya maju dalam bidang yang diceburi,” katanya.