Halaman

14 July 2011

Industri songket berdaya maju

Oleh: Esah Abdullah

Usaha berterusan beberapa agensi termasuk Kraftangan Malaysia dan pembangunan koperasi dapat memperkasakan matlamat kerajaan menjayakan halatuju pembangunan negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, YB Dato’ Haji Mohamed Awang Tera berkata, antara yang dikenal pasti adalah industri songket yang semakin mendapat tempat dipasaran antarabangsa.

Katanya, sehingga ini beberapa syarikat tekstil dari luar negara menunjukkan minat untuk memasarkan produk berkenaan.

“Kita yakin songket buatan rakyat tempatan boleh diterima di negara barat kerana ia sesuai dijadikan pakaian, perhiasan rumah dan cenderahati dengan citarasa dan corak fesyen yang bersesuaian,” katanya.

YB Dato’ Haji Mohamed seterusnya berharap pengusaha songket di negeri ini dapat meningkatkan kualiti dan mutu pengeluaran masing-masing supaya produk mereka dapat dipasarkan di peringkat global.

“Biasalah jika kita mahu orang beli barang kita, pengusaha harus bijak memancing perhatian pelancong dari luar untuk membeli dan membawa pulang barangan ke negara mereka,” katanya.

Katanya, setiap pengusaha juga harus bergabung tenaga dan berganding bahu dalam memajukan industri melalui koperasi dalam usaha meningkatkan rangkaian niaga sesama mereka.