Halaman

29 July 2011

Lebih banyak penerbangan terus ke Mekah

Oleh Kamarudin Mat Akib



Kerajaan Terengganu akan menyediakan lebih banyak penerbangan terus dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud ke Madinah atau Jeddah, bagi membawa orang ramai menunaikan umrah pada tahun depan.



Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata sebanyak 10 hingga 15 trip umrah dirancang pada tahun depan bagi membawa penduduk Pantai Timur mengerjakan umrah di Tanah Suci.



“Kerajaan negeri melihat program ini (penerbangan umrah terus dari LTSM ke Madinah/Jeddah) sebagai langkah bijak untuk agensi-agensi pengendali umrah menjadikan LTSM sebagai pintu gerbang (hab) untuk operasi penerbangan umrah bagi penduduk Pantai Timur,” katanya.



Beliau berkata demikan dalam teks ucapan Majils Perasmian Operasi Penerbangan Terus Umrah 2011 di LTSM, yang dibacakan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, YB Haji Ahmad Razif Abd Rahman.

Seramai 450 orang akan menunaikan umrah melalui penerbangan terus ke Madinah di mana
ia julung kali diadakan di negeri ini.



Melalui program pertama operasi umrah penerbangan terus awal tahun ini, mereka yang terlibat dibawa dengan pesawat MAS dari LTSM ke Jeddah.

Menteri Besar berkata, penduduk negeri ini perlu bersyukur kerana kerajaan negeri prihatin dalam menyediakan kemudahan seperti itu bagi kemudahan mereka menunaikan umrah dan haji.