Halaman

09 July 2011

Malam Sentuhan Songket

Oleh: Aida Abd Rahman dan Suriati Ali



Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Abdul Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin dijangka hadir pada Majlis Malam Sentuhan Songket di Dewan Konvensyen, Taman Tamadun Islam, malam ini.

Program tersebut merupakan acara kemuncak Program Tahunan Isteri Wakli-Wakil Rakyat Barisan Nasional Se-Malaysia 2011 yang berakhir hari ini.

Yang Dipertua Serikandi, To’ Puan Seri Hajah Norliza Mahmud, berkata pada majlis itu tetamu dan peserta program pasti akan terhibur dengan pelbagai persembahan kebudayaan dan tarian tradisional Terengganu.

“Upacara penyerahan bendera kejohanan PTIWRBNM kepada kontinjen Pahang turut diadakan sebagai sembolik berakhirnya kejohanan sama di Terengganu,” katanya.

Tetamu disaran memakai pakaian yang mempunyai sentuhan songket sama ada pada beg tangan, selendang, tudung, kain atau baju, sesuai dengan nama tema majlis tersebut.

Konsep yang dipilih penganjur itu dianggap bersesuaian berikutan mahu menonjolkan keunikan dan kehebatan Terengganu yang sememangnya kaya dengan budaya dan hasil seni tangan.

Meja tetamu akan dialas menggunakan kain batik bertujuan mengekalkan indentiti Terengganu selain menceriakan majlis.