Halaman

24 July 2011

Pembangunan infra RM4.3 juta di DUN Batu Burok

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan negeri tetap memberi tumpuan khusus dan mementingkan kehendak rakyat tanpa mengira latar belakang politik serta kawasan penempatan mereka sama ada tinggal di kawasan kerajaan mahupun pembangkang.

Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Burok yang menjadi kubu kuat Pas sejak beberapa penggal lalu juga tidak pernah sepi dan tandus daripada mendapat limpahan pembangunan prasarana dan bantuan kebajikan daripada kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat.

Pegawai Penyelaras DUN, Dato’ Che Mat Jusoh, berkata pihaknya mencadangkan pelbagai projek pembangunan untuk kepentingan dan faedah rakyat di DUN berkenaan sejak dulu dan diteruskan sehingga kini.

Antara pembangunan prasarana yang sedang dan bakal dibangunkan pada tahun ini termasuk balai raya baru di Pantai Batu Buruk dan Kampung Nibong Hilir, dewan baru di Permint Jaya, masjid di Kampung Bukit Depu dan surau baru di Lot perpindahan Tok Adis Fasa III, Kuala Ibai.

Kesemua projek pembangunan itu dianggarkan bernilai lebih RM4.3 juta.

“Sebagai wakil kerajaan dan diberi mandat supaya menjaga kepentingan dan memenuhi kehendak penduduk di seluruh DUN (Batu Burok), kita bertanggungjawab menggariskan beberapa projek pembangunan di kawasan ini.

“Di Permin Jaya, penduduk memerlukan dewan serbaguna yang baru bagi menggantikan dewan sedia ada yang semakin uzur dan sempit untuk menampung kapasiti penduduk di kawasan itu setiap kali diadakan program kemasyarakatan,” katanya kepada Teganukita, baru-baru ini.

Malah, beliau turut berharap dewan baru yang dianggarkan menelan belanja kira-kira RM2 juta dipohon sejak 10 tahun lalu itu mampu menjadi kenyataan dan dapat digunakan oleh penduduk setempat dalam tempoh beberapa tahun lagi.

Selain itu, kos membina dua balai raya di Pantai Batu Buruk dan Kampung Nibong Hilir pula bernilai kira-kira RM250,000. Manakala masjid untuk penduduk sekitar kampung Bukit Depu pula melibatkan kos lebih RM1.5 juta.

“Surau baru di kawasan Lot Perpindahan Tok Adis pula sudah mula dilaksanakan memandangkan tanah bagi membangunkan surau yang berharga kira-kira RM300,000 itu sudah direzabkan bagi tujuan itu, baru-baru ini.

“Kita harap pembinaan surau itu dapat dipercepatkan dan siap pada tahun depan bagi member kemudahan kepada penduduk yang tinggal di sekitar kawasan itu mengerjakan ibadat,” katanya.