Halaman

31 July 2011

Perairan Terengganu sesuai untuk pembiakan gamat

Oleh; Esah Abdullah

Kawasan peraian Terengganu sesuai untuk pembiakan gamat, itu keputusan kajian yang dilakukan selama tiga tahun oleh Pusat Pengajian Sains Kesihatan (PPSK) Universiti Sains Malaysia (USM) Kampus Kesihatan, Kubang Kerian, Kelantan.

Pengarah Jabatan Perikanan Terengganu, Encik Zakaria Ismail berkata, sebelum ini gamat atau keluarga timun laut ‘stichopodidea’ ini banyak terdapat di Pulau Langkawi.

Sehubungan itu katanya, USM telah menghasilkan tukun inovasi penstabilan fosil untuk tujuan pembiakan dan sebagai permulaan 15 unit tukun berkenaan telah diturunkan di perairan Teluk Rotan, di Pulau Redang.

Katanya, Pulau Redang dipilih sebagai tempat pembiakan gamat sebelum ia dipatenkan dan dikomersialkan sebagai satu komponen kultur marin.

“Tukun inovasi yang direka khas dan unik itu khusus kepada spesis gamat yang mana dindingnya difabrikasi dengan campuran bahan fosil termasuk cengkeram laut, pasir laut dan batu karang dengan konkrit,” katanya.

Encik Zakaria melahirkan keyakinan tukun seberat satu tan itu mampu menarik spesis gamat dan mampu membiak dengan baik sekali gus dapat dikomersialkan oleh pengusaha di negeri ini.

Menurutnya, gamat bukan hanya mempunyai nilai komersial yang menguntungkan tetapi nilai perubatan yang telah diguna pakai sejak turun temurun secara tradisional sehingga kepada penerapan teknik bioteknologi.

“Terdapat 40 spesis gamat hidup di perairan negara setakat ini dan dua spesis yang popular ialah gamat emas dan gamat sawa,” katanya.

InsyaAllah katanya, negeri ini dijangka akan menjadi pengeluar gamat tidak lama lagi apabila kerjasama yang terjalin antara Jabatan Perikanan dan USM ini bejalan lancar.