Halaman

25 August 2011

Fama Terengganu sasar hasil jualan RM20 juta

Oleh: Esah Abdullah

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) Terengganu mensasarkan RM20 juta nilai jualan di pasar tani seluruh negeri sepanjang tahun ini.


Haji Ab. Razak Ab.Majid

Pengarah Kanan Bahagian Pembangunan Usahawan Fama, Haji Ab. Razak Ab Majid berkata, nilai jualan keseluruhan dalam tempoh tujuh bulan pertama tahun ini berjumlah RM14 juta.

“Sasaran berkenaan berdasarkan jualan di tiga Pasar Tani Mega dan lima pasar tani yang mula beroperasi tahun ini,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Pasar Tani Khas Pra Aidilfitri di bawah program ‘Jimat Belanja Dapur’ di tapak Pasar Tani Mega Padang Hiliran, Kuala Terengganu hari ini.

Hadir sama, Pengarah Fama negeri, Haji Hasan Jusoh dan Timbalannya Encik Azrul Abdul Aziz serta Pengerui Pasar Tani Terengganu, Encik Rofie Ali.


Fama jamin bekalan ayam mencukupi

Katanya, sehingga pertengahan bulan ini, Fama telah mengimport 712.84 metrik tan (mt) kelapa ke negeri ini dengan nilai RM792,629.91 dan akan terus mengimport kelapa dari luar untuk memastikan bekalan sentiasa mencukupi.

Menurut Haji Ab. Razak, bekalan kelapa tempatan hanya 30 peratus sahaja dan selebihnya pihak Fama terpaksa import dari luar termasuk Sabah, Serawak dan juga Indonesia.

Sehubungan itu katanya, Fama telah import enam juta biji kepada dari Indonesia untuk pasaran di 442 buah pasar tani di seluruh negara dan tidak termasuk 58 buah pasar tani baru tahun ini.

Katanya, strategi Fama adalah menjual secara terus kepada pengguna melalui outlet-outletnya serta meningkatkan pengedaran melalui pengukuhan prasarana pemasaran di samping meningkatkan bekalan melalui pengukuhan program Ladang Kontrak.

“Program jimat belanja dapur ini bermula Ogos hingga Oktober di 41 buah pasar tani terpilih seluruh negara dan pengguna boleh mendapatkan harga lebih rendah daripada harga di pasaran iaitu lima hingga 20 peratus,” katanya.