Halaman

09 August 2011

Jemaah umrah dapat layanan istimewa daripada petugas

Oleh: Suriati Ali

“Kami sekeluarga cukup terharu di atas keprihatinan Kerajaan Terengganu yang berusaha menyediakan penerbangan terus dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) ke Madinah atau Jeddah.


Wan Suriani bersama suami, anak dan ibu.

“Langkah itu nyata dapat mengurangkan masa dan kos setiap jemaah umrah terutama yang mengerjakan ibadat umrah secara berkumpulan,” kata Wan Nur Suriani Wan Othman, 37 ketika ditemui di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), Kuala Terengganu, semalam (8 Ogos).

Kumpulan pertama yang membawa seramai 450 jemaah umrah dengan penerbangan terus dari ke Madinah pada 29 Julai lepas, selamat kembali ke tanah air kira-kira jam 12.55 tengah hari.

Wan Suriani bersama suami, Tuan Adnan Tuan Sipat, 40; anak, Tuan Nur Alia Najwa, 11 dan tiga lagi saudara terdekat berasa amat selesa mengerjakan umrah sempena program pertama itu dan mengharapkan penerbangan seumpama itu diperbanyakkan.


Tuan Nur Alia Najwa

“Kami bukan saja diberi layanan istimewa oleh petugas malah disajikan pelbagai jenis makanan tradisional Terengganu termasuk lauk ikan singgang ketika berbuka puasa.

“Saya percaya program penerbangan terus yang ingin dikekalkan kerajaan negeri ini akan mendapatkan sambutan berganda datang sekiranya petugas dapat mengekalkan layanan istimewa terhadap setiap jemaah haji,” katanya yang baru pertama kali menunaikan umrah.

Anaknya Tuan Nur Alia Najwa yang juga pelajar Sekolah Kebangsaan Pusat Bukit Besar memberitahu, dia sangat bersyukur dan mengucapkan jutaaan terima kasih kepada ibu dan abah kerana memberinya peluang mengerjakan ibadat umrah bersama-sama.

“Saya seronok melakukan pelbagai amalan wajib dan sunat seperti berpuasa, solat tarawih dan tawaf ketika berada di Tanah Suci dan akan kembali di sana sekiranya diizinkan Allah S.W.T,” katanya.


Nawang Awang Teh dan isteri, Zainab @Ramlah Jusoh

Sepasang suami isteri Nawang Awang Teh, 66, dan Zainab @ Ramlah Jusoh, 58 dari Kampung Padang Pulut, Dungun, dapat mengerjakan umrah hasil sumbangan anak kedua.

Nawang berkata, dia dapat merasakan suasana tenang, dingin dan tenteram sebaik saja menjejak kaki di Tanah Suci.

“Dengan izin Allah S.W.T, saya bersama isteri mampu melaksanakan ibadat wajib dan sunat dengan sempurna sepanjang berada berada di sana,” katanya.

Sementara itu Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri Muhamad Ramli Nuh ketika menyambut ketibaan rombongan berkata, pakej umrah yang dianjurkan kerajaan negeri itu mendapat sambutan baik daripada orang ramai.