Halaman

01 August 2011

Peruntukan RM2 juta setahun bantu pesakit tidak berkemampuan

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan negeri memperuntukkan lebih RM2 juta setahun menerusi skim kebajikan sosial perubatan bagi membantu rakyat yang tidak berkemampuan membiayai rawatan.

Sebanyak 82 peratus sudah dibelanjakan dengan 3,165 pesakit mendapat manfaat daripada keseluruhan RM10 juta yang disediakan sepanjang empat tahun bermula 2007 lalu.



Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, YB Dr Haji A Rahman Mokhtar, berkata antara peralatan yang disediakan bagi manfaat pesakit termasuk kaki palsu, mesin oksigen, implant, lampin pakai buang, bekalan susu khas yang melibatkan jumlah perbelanjaan RM8.6 juta.

“Kerajaan prihatin dan menyediakan peruntukan yang besar menerusi Tabung Dana Khas serta menyalurkannya kepada Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu bagi memastikan rakyat menikmati perkhidmatan kesihatan terbaik dan bertaraf dunia.

“Kita juga banyak berbelanja bagi membiayai rawatan pesakit kronik dan penyakit tertentu yang bukan terhad kepada kebajikan sosial perubatan sahaja, seperti membangunkan Perkhidmatan Perubatan Reproduktif (Program Bayi Tabung Uji),” katanya kepada Teganukita.

Katanya, Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) telah berjaya melahirkan dua bayi masing-masing,lelaki dan perempuan serentak pada tarikh ulang tahun Hari Kemerdekaan Malaysia ke-53 pada 31 Ogos 2010 yang lalu.

Kelahiran dua bayi tersebut mencatat sejarah apabila menjadi bayi tabung uji pertama dan kedua di Terengganu hasil daripada dua prosedur utama iaitu In-Vitro Fertilization (IVF) dan Intra-Cytoplasmic Sperm Injection (ICSI) yang dimulakan pada 22 November 2009 lalu.

Sehingga Disember 2010, seramai lima ibu telah berjaya melahirkan bayi tabung uji (IVF – ICSI) dengan seorang daripada mereka melahirkan bayi kembar.

Selain itu, beliau berkata peralatan perubatan lain adalah pembelian Mesin Tomografi Berkomputer MultiSlice (MSCT) berharga RM2 juta.

“Mesin ini mampu menghasilkan 64 imej pada setiap imbasan dan ia dapat ditingkatkan keupayaannya sehingga 128 imej.

“Selain itu, mesin ini juga mempunyai banyak kelebihan berbanding mesin CT scan biasa terutama bagi imejan dan isotropik bagi tujuan rekonstruksi multiplana (MPR) yang dapat mengesan sebarang penyakit dengan lebih terperinci di samping berupaya melakukan pemeriksaan CT Kardiak, CT Colonografi, CT Angiografi, imej 3D dan Fluoroscopi semasa kes-kes intervensi radiologi,” katanya.

Menurutnya, Kerajaan Terengganu melalui Lembaga Tabung Amanah Warisan Negeri Terengganu juga memperuntukkan sebanyak RM22 juta bagi membuka pusat perubatan pakar harian dikenali sebagai Pusat Perubatan iHeal bertempat di Midvalley, Kuala Lumpur dengan menguasai 60% kepentingan sahamnya.

Manakala pelaburan sebanyak RM27 juta untuk membeli Strawberry Park Kijal melalui Lembaga Tabung Warisan Negeri Terengganu bagi membina Institut Jantung Negeri Terengganu.

Terbaru, kerajaan negeri akan membiayai kos bagi menaik taraf makmal dadah Jabatan Patologi HSNZ untuk menyediakan Perkhidmatan Ujian Pengesanan ’Amphetamine Type Simulant’ (ATS) dengan perbelanjaan pengubahsuaian makmal dan pembelian peralatan kira-kira RM1.5 juta.