Halaman

30 August 2011

Masjid Kayu Seberang Jertih menjadi tumpuan umat Islam

Oleh: Mohammad Ishak


Masjid Kayu Seberang Jertih menjadi pilihan umat Islam sekitar bandar Jertih yang ingin menunaikan solat sunat Aidilfitri hari ini apabila lebih 1,000 jemaah berkunjung ke masjid yang dianggap paling unik di negara ini.

Upacara solat sunat berkenan juga mencatat sejarah kerana ia pertama kali diadakan di masjid itu selepas ia mula beroperasi kira-kira sebulan lalu.

Masjid berharga RM12 juga dibina pada awal 2010 satu-satunya masjid di negara ini yang mengunakan 90 peratus kayu cengal dan dianggap unik dengan keaslian seni bina Melayu yang mengekalkan ciri-ciri Islam.


Ceria...masyarakat Islan di Jertih memilih Masjid Kayu Seberang Jertih untuk solat Aidilfitri

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jertih,Datuk Seri Idris Jusoh, yang mengilhamkan pembinaan masjid berkenaan turut serta menunaikan solat Aidilfiri bersama masyarakat Islam lain termasuk perantau yang baru kembali ke kampung.

Selain mempunyai reka bentuk menarik masjid itu juga mempunyai pelbagai kemudahan asas termasuk dewan solat, pusat sumber, kolah besar dan lanskap untuk kawasan rekreasi kepada orang ramai yang berkunjung mengerjakan ibadat di situ.

Setiausaha Masjid itu, Abd Aziz Hassan, berkata masjid itu bakal menjadi tumpuan pelancong kerana keindahan seni bina yang menarik selain kedudukkanya di tepi laluan utama jalan Jertih-Kota Bharu dan Kuala Terengganu.