Halaman

08 August 2011

Puteri UMNO agih juadah berbuka kepada waris pesakit

Oleh: Esah Abdullah

Pelbagai program dan aktiviti amal jariah dilakukan sepanjang bulan Ramadan untuk membantu meringankan beban mereka yang berada dalam kesempitan dan kesusahan di samping mencari keredaan Allah SWT.


Puan Nordiana Dato’ Shafie

Pada kesempatan Ramadan ini, Program Prihatin Puteri (3P) telah mengambil inisiatif mengagihkan makanan untuk berbuka puasa kepada keluarga yang terpaksa menunggu pesakit di wad Hospital Sultanah Nor Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu.

Program tersebut dimulakan pada petang semalam (7 Ramadan) dan diteruskan hingga hari akhir umat Islam menunaikan ibadat puasa.

Pengerusi Program 3P merangkap Ketua Penerangan Pergerakan Puteri UMNO Malaysia, Puan Nordiana Dato’ Shafie berkata, setiap hari 500 pek makanan diagihkan kepada waris pesakit yang berada di wad satu hingga lapan di HSNZ.

“Puteri rasa tersentuh melihat waris atau keluarga pesakit yang terpaksa berbuka ala kadar sahaja kerana menunggu keluarga mereka yang dirawat di wad hospital,” katanya kepada Teganukita.

Katanya, 20 orang sukarelawan Puteri akan bertugas setiap hari untuk mengagihkan makanan berupa nasi putih beserta lauk, kurma dan air mineral sepanjang bulan Ramadan.

Menurutnya, Puteri mempunyai 40 sukarelawan di setiap Parlimen atau 10 orang setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan mereka akan bertugas secara bergilir-gilir.

“Program 3P tidak tertumpu di HSNZ sahaja sebaliknya di semua hospital daerah-daerah seluruh negeri, bezanya di daerah kita agih hamper,” katanya.

Katanya, pengagihan hamper ke hospital daerah-daerah akan diadakan serentak dengan Program Menteri Besar berbuka puasa dengan rakyat yang bermula esok bagi daerah Kuala Terengganu, Dungun (10 Ogos), Kemaman (11 Ogos),Marang (14 Ogos),Besut (15 Ogos), Setiu (16 Ogos)dan Hulu Terengganu (21 Ogos).

Menurut Puan Nordiana, sumbangan kewangan yang diterima daripada pemimpin parti dan orang perseorangan serta dana Puteri membolehkan program ini dilaksanakan dengan lancar.