Halaman

03 August 2011

Penglibatan tiga kampung hidupkan semula projek limau madu

Oleh: Aida Abd Rahman

Seramai 30 penduduk dari tiga buah kampung, masing-masing Kampung Lubok Periuk, Kampung Telaga dan Kampung Kolam bakal menyertai projek perintis bagi menghidupkan semula tanaman limau madu yang pernah mengalami kegagalan di negeri ini.



Pengarah Jabatan Pertanian Negeri Terengganu, Encik Md Yusof Maidin berkata projek berkenaan akan dilaksanakan di kawasan seluas 11 hektar secara sistematik dan dilengkapi kemudahan asas mencukupi termasuk sistem pengairan bagi memastikan masalah sama tidak berulang.

"Jabatan Pertanian mengambil langkah menghidupkan semula tanaman limau madu di Terengganu setelah mempelajari kesilapan yang lalu," katanya.

Beliau berkata, jabatannya akan memberi tumpuan kepada kawalan penyakit bagi memastikan tanaman itu sentiasa subur dan mengeluarkan hasil sebagaimana sasaran.

Sebelum ini, Terengganu pernah mengusahakan tanaman itu secara besar-besaran, namun projek tersebut gagal selepas tanaman musnah diserang penyakit.

Encik Md Yusof berkata, bantuan kira-kira RM100,000 telah dikeluarkan oleh jabatannya bagi membantu peserta projek itu meliputi pembersihan kawasan, benih, baja, membina setor dan jalan.

“Kita mensasarkan tanaman limau di Kampung Lubuk Periok yang melibatkan 2,200 pokok mengeluarkan hasil pertama tahun depan, sementara Kampung Telaga (500 pokok) dan Kampung Kolam (220 pokok) akan mengeluarkan hasil dua tahun lagi,” katanya.

Selain itu, bagi tahun pertama, pihaknya menganggarkan projek itu mengeluarkan hasil sehingga 300kg sepohon manakala harga pasaran pula antara RM3 hingga RM3.50 sekilogram.