Halaman

02 August 2011

Umat Islam makan di khalayak akan didakwa

Oleh: Esah Abdullah


Pesuruhjaya Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Haji Mohd Rozali Salleh.

Umat Islam yang tidak menghormati bulan Ramadan serta makan di waktu siang akan didakwa di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001, Seksyen 19.

Pesuruhjaya Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Haji Mohd Rozali Salleh berkata, bahagian penguatkuasa JHEAT bergerak secara aktif sepanjang Ramadan ini terutama kawasan ‘panas’ untuk membendung gejala tidak sihat.

“Mereka yang ditangkap samaada sedang makan atau menjual makanan kepada orang Islam secara terbuka atau di tempat awam akan di dakwa,” katanya.

Katanya, jika sabit kesalahan, mereka terbabit boleh didenda tidak melebihi RM1,000 atau dipenjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duannya sekali dan bagi kesalahan kedua dan berikutnya boleh didenda tidak melebih RM2,000 serta penjara tidak melebih setahun.

Menurutnya, pada tahun sebelum ini jumlah tangkapan terhadap umat Islam yang makan di khalayak ramai adalah kurang daripada 10 orang.

Haji Mohd Rozali kemudiannya menasihatkan seluruh umat Islam di negeri ini dapat menghayati Ramadan melalui aktiviti keagamaan serta mempertingkatkan ibadat pada malam hari.

“Sebolehnya, biarlah kita tidak terlalu melayan nafsu makan sebaliknya penuhi malam dengan amal ibadat bagi merebut kelebihan yang dijanjikan Allah SWT yang tidak ada pada bulan-bulan lain,” katanya.

Katanya, rebutlah 10 Ramadan pertama yang membawa kerahmatan, 10 Ramadan kedua yang membawa keampunan dan 10 Ramadan terakhir yang melepaskan umat Islam daripada azab api neraka.