Halaman

03 August 2011

Wujud pembimbing saudara kita

Oleh; Esah Abdullah


Pengerusi Perkim Terengganu, Dato’ Haji Ismail Yahya

Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) akan mengadakan bengkel Pembimbing Saudara Kita (saudara baru) dua kali setahun dalam usaha melahirkan pembimbing dan pendakwah di kalangan saudara kita sendiri.

Pengerusi Perkim Terengganu, Dato’ Haji Ismail Yahya berkata, siri pertama telah diadakan April lalu dan siri kedua dijangkakan pada penghujung tahun ini.

“Kita harap lebih ramai wujud tenaga pembimbing di kalangan ahli sendiri dan dapat berperanan memberi sumbangan kepada saudara kita yang berada di daerah-daerah seluruh negeri,” katanya.

Katanya, Perkim negeri tidak mampu untuk memantau dan menjaga kebajikan mereka yang tinggal di luar kawasan bandaraya sebaliknya akan ada kalangan ahli sendiri memain peranan membimbing mereka yang memerlukan.

Pada bengkel berkenaan peserta didedahkan dengan rahsia kenikmatan hidup sebagai seorang muslim dan kaedah terbaik yang perlu dipraktikkan dalam kehidupan harian sebagai seorang muslim.

“Jumlah saudara kita yang besar dan tinggal di merata tempat menjadi halangan kepada pihak Perkim untuk memberi yang terbaik selain mewujudkan pembimbing pelapis di kalangan mereka sendiri,” katanya.

Katanya, setelah megikuti program berkenaan ternyata ramai saudara kita yang berkebolehan justeru mereka merupakan golongan pendidik, pegawai kerajaan, peguam dan juga peniaga.