Halaman

13 September 2011

243 Kadet Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) sertai perkhemahan

Oleh: Mohammad Ishak


Kamal menyampaikan sijil tauliah pangkat sarjan kepada seorang anggota kadet sukarelawan wanita sempena penutup Perkhemahan Pertahanan Awam Daerah Besut di La Hot Spring.

Perkhemahan Kadet Pertahanan Awam Malaysia peringkat daerah Besut yang berlangsung di pusat rekreasi Kolam Air Panas La, Hulu Besut, memberi pendedahan kepada pelajar sekolah menengah daerah ini dalam pelbagai aspek kehidupan dan kemahiran hidup.

Seramai 243 pelajar yang menjadi anggota Pertahanan Awam mewakili lapan sekolah menengah seluruh daerah ini menamatkan perkehaman selama tiga hari berakhir semalam dengan penuh semangat dan pengalaman baru.

Sepanjang mengikuti perkhemahan itu, peserta diberi pelbagai latihan dan bimbingan mengenai kemahiran hidup termasuk cara melawan kebakaran, menyelamat mangsa kemalangan, pertolongan cemas dan berkawad

Pengarah JPAM Terenganu, Lt Kol (PA) Kamal Mokhtar, melakukan upacara penutup perkhemahan bertujuan melatih peserta dalam kemahiran pertolongan cemas.

Katanya, program tahunan itu diharaap dapat melahirkan angota kadet yang mempunyai kebolehan,kemahiran dan ketrampilan diri yang tinggi.

Menurutnya, pelajar yang memilih pasukan Pertahanan Awam sebagai kokurikulum amat bertuah kerana pelbagai ilmu dan kemahiran hidup dapat digunakan ketika berada di sekolah atau pun ditempat masing-masing.

Pada majlis itu juga 30 pelajar yang lulus ujian khas diberi pengiktirafan dan pentauliahan pelbagai pangkat sebagai penilian pelajar yang komited kepada pasukan sukarelawan berkenaan.

Sementara itu,pasukan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kota Putera, muncul johan pertandingan ujian pertolongan cemas bagi menguji kebolehan peserta dalam bidang berkenaan.

Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Nering pula muncul johan kategori Kawat Kaki lelaki dan perempuan.

SMK Kuala Besut pula muncul johan ujian melawan kebakaran kategori lelaki dan perempuan. Manakala MRSM Kota Putera johan katagori kawad pili bomba lelaki dan SMA Itifakiah johan kategori perempuan.

Hadiah kepada pemenang pelbagai pertandingan disampaikan oleh L Kol Kamal. Manakala johan semua pertandingan yang diadakan di perkhemahan itu akan dipilih untuk mewakili Terengganu ke pertandingan pada perkhemahan peringkat kebangsaan.