Halaman

29 September 2011

Belanja secara bijak elak bankrap

Oleh: Suriati Ali

Setiap penjawat awam disaran merancang perbelanjaan secara bijak serta mengikut kemampuan masing-masing bagi mengelak di belenggu masalah hutang yang serius dan seterusnya diisytihar bankrap.

Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Pembangunan) Bahagian Hal Ehwal Undang-undang, Jabatan Perdana Menteri (JPM), Puan Mahzum Ariffin, berkata kebanyakan penjawat awam yang diisytihar bankrap disebabkan tidak mampu membayar pinjaman tertunggak melibatkan beberapa perkara, termasuk hutang kenderaan dan hutang kad kreadit.

Katanya, apabila masalah seumpama ini wujud, secara tidak langsung akan menjejaskan reputasi dan kualiti kerja seseorang pejawat awam.

“Oleh itu, mereka dinasihatkan supaya menghentikan segera sikap boros dan gemar berhutang bagi mengelak dikenakan tindakan tatatertib dan dibuang kerja,” katanya ketika merasmikan Taklimat Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini (29 September).

Hadir sama Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pengurusan), Dato’ Wan Ahamad Wan Muda; Pengarah Insolvensi Terengganu, Puan Hafizatul Ifa Ab Razak; Pengarah Jabatan Guaman Negeri, Darmafikri Abu Adam dan beberapa pegawai kanan kerajaan.

Taklimat sehari itu memberi penerangan kepada ahli Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mengenai akta perlindungan pemberi maklumat 2010, isu kebankarapan di Malaysia dan khidmat bantuan guaman.