Halaman

14 September 2011

Hari raya hari kesyukuran

Oleh; Esah Abdullah



Bahang kemeriahan sambutan hari raya terus membara dan hari ini (16 Syawal) giliran warga Wisma Darul Iman merayakannya dalam suasana ceria dan penuh kesyukuran.

Kehadiran Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said dan isteri To’ Puan Seri Hajah Norliza Mahmud; Setiausaha Kerajaan Dato’ Mazlan Ngah beserta ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) dan ketua-ketua jabatan telah memalitkan warna warni hari raya.

Lebih 3,000 jemputan terdiri daripada jabatan kerajaan negeri dan Persekutuan serta kakitangan badan berkanun negeri selain warga Wisma Darul Iman bermula dari tingkat satu hingga 16 yang menempatkan Pejabat Menteri Besar.



Terdahulu satu perhimpunan penjawat awam di WDI telah diadakan di ruang legar U2 dan sambil mengajak semua bersyukur di atas nikmat keamanan anugerahNya, Menteri Besar menyarankan semua sentiasa jujur dan amanah ketika menjalankan tugas masing-masing.

“Imej kerajaan terletak di tangan penjawat awam justeru itu bekerjalah dengan penuh dedikasi dan amanah kerana ia menjadi intipati kepada kestabilan pentadbiran kerajaan negeri,” katanya di hadapan lebih 800 kakitangan WDI hari ini.

Katanya, penjawat awam amat bertuah, di samping mendapat gaji bulanan yang baik kerajaan memberi bonus setiap menjelang sambutan hari raya.

“Berbanding negara luar, untuk mendapat sesuap nasi pun susah apa lagi hendak mengadakan sambutan hari raya seperti kita di sini,” katanya.



Menteri Besar dan isteri seterusnya menyampaikan duit raya kepada 116 orang pelajar miskin sekitar bandar ini termasuk dari Sekolah Kebangsaan (SK) Sultan Sulaiman 1 dan 2, SK Paya Bunga, SKTengku Ampuan Mariam dan SK Ladang serta 16 anak yatim dari Kelab Wisma Darul Iman.