Halaman

18 September 2011

JKM sedia pelbagai perkhidmatan bantu OKU

Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan membelanjakan RM719,400 bagi membayar elaun pekerja cacat (EPC) membabitkan 2,398 kes sehingga Julai tahun ini.

Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Terengganu, Encik Zuhaimi Omar berkata, kerajaan juga menyediakan perkhidmatan lain seperti bantuan geran pelancaran, bantuan alat sokongan dan tiruan, kemasukan ke institusi dan bengkel pemulihan di bawah kelolaan JKM.

“Setakat ini, terdapat 15,150 orang Kurang Upaya (OKU) yang berdaftar pelbagai kategori di seluruh negeri,” katanya kepada pemberita di majlis sambutan Aidilfitri Badan Amal dan Kebajikan Isteri Wakil-wakil Rakyat (Serikandi) Terengganu di Kediaman Seri Iman, Kuala Terengganu hari ini.

Katanya, daripada jumlah berkenaan terdapat 6,233 mempunyai masalah pembelajaran, cacat fizikal (4,874), cacat penglihatan (1,362), cacat pendengaran (1,599), mental (388),pertuturan (21) dan pelbagai (673).

Menurutnya, sehingga ini terdapat 40 buah pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) di daerah-daerah seluruh negeri membabitkan 1,422 pelatih OKU serta 170 penyelia dan petugas.

“Saya amat berterima kasih kepada Yang Dipertua (YDP) Serikandi, To’Puan Seri Hajah Norliza Mahmud dan Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti) yang masing menyumbang duit raya RM15,000 menjadikan jumlah keseluruhan RM30,000 kepada PDK,” katanya.

Katanya, kerajaan telah menyumbang peruntukan RM150,000 setahun kepada PDK untuk menjalankan program termasuklah mengadakan kurus kepada penyelia dan petugas PDK serta mengadakan kejohanan sukan dan futsal.

“Turut diadakan seminar keusahawanan dan Talentime Istimewa Piala Perdana Menteri dan Karnival Jualan Produk di peringkat Kebangsaan di mana PDK Terengganu mendapat tempat ketiga dalam karnival berkenaan,” katanya.

Beliau seterusnya melahirkan rasa bangga apabila seorang pelatih Mohammad Azlan Mat Lazim dari PDK Kemaman terpilih mewakili Malaysia ke Kejohanan Special Olympic Wold Summer Games di Athens, Greece, pada 20 Jun hingga 4 Julai lalu dan telah memenangi pingat gangsa dalam acara lompat jauh.

Katanya, kejayaan berkenaan amat bermakna dan membuktikan bahawa OKU boleh berjaya dalam apa juga bidang diceburi sekiranya diberi peluang.