Halaman

30 September 2011

Kemas beri penekanan aspek pendidikan awal kanak-kanak

Oleh: Suriati Ali

Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) Terengganu memberi penekanan khusus kepada pendidikan awal kanak-kanak di mana pelbagai usaha dilaksanakan semata-mata ingin memperkasakan pendidikan pra sekolah baik dari segi silibus pengajaran, pembelajaran, aspek fizikal dan guru berkemahiran.

Pengarah Kemas, Puan Nor Hazelina Hashim, berkata masyarakat di Terengganu, terutama ibu bapa sewajarnya tidak perlu bimbang dan mempunyai perasaan ragu-ragu untuk menghantar anak-anak masing-masing ke tabika Kemas kerana tabika itu menggunakan Kurikulum Prasekolah Kebangsaan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia.

“Selain itu, program untuk meningkatkan kemahiran tenaga pengajar turut diwujudkan bagi memastikan mereka berkemahiran, berpengetahuan dan mampu berkhidmat dengan sebaik mungkin melalui program Kursus Dalam Cuti di institut-institut perguruan.

“Sehingga kini, Kemas merupakan salah satu jabatan yang berperanan dalam melahirkan modal insan berkualiti khususnya melalui tabika kerana pengajaran dan pembelajarannya menggalakkan perkembangan sosial, emosi, intelek dan fizikal di samping menyediakan asas yang kukuh kepada kanak-kanak sebelum pendidikan formal di sekolah rendah,” katanya ketika berucap di satu program, baru-baru ini.

Puan Nor Hazelina turut memberitahu taraf pendidikan guru tabika yang memiliki kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) turut dinaiktaraf kepada Diploma
Bidang Pendidikan Awal Kanak-Kanak.

“Pada tahun lalu, kerajaan telah mengumumkan enam teras bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan salah satu daripada teras tersebut adalah meluaskan akses pendidikan berkualiti dan berkemampuan,” katanya.