Halaman

20 September 2011

PERKIM Besut terima 50 saudara baru tahun ini

Oleh: Mohammad Ishak


Anuar (tengah) beramah mesra dengan sudara baru

Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) Daerah Besut menerima 50 kemasukan saudara yang memeluk agama Islam menerusi pertubuhan itu sepanjang tahun ini sehingga akhir bulan lalu.

Yang Dipertuanya, Anuar Hassan berkata, jumlah kemasukkan saudara baru pada tahun ini amat memberangsangkan berikutan semain ramai dikalangan penganut agama lain yang memilih Islam sebagai agama baru mereka.

Katanya, sebahagian besar saudara baru terbabit ialah yang berasal dari agama Kristian dan kebanyakkan mereka dari Negara Singapura, Thailand, Indonesia dan Vietnam yang bekerja di negara ini.

“Mereka yang memilih Islam menerusi Perkim bukan disebabkan paksaan oleh mana-mana pihak sebaliknya atas kesedaran dan minat mereka terhadap agama Islam,” katanya pada majlis sambutan Aidilfitri Perkim semalam.

Kira-kira 300 jemputan menghadiri majlis yang diadakan di Dewan Pusat Aktiviti Perpaduan (PAP) Daerah Besut, Kampung Raja.

Anuar berkata, berikutan kemasukkan sejumlah besar saudara baru berkenaan, Perkim Besut kini mempunyai 600 keahlian dan yang terbesar di Terengganu.

Beliau berkata, Perkim juga sentiasa membuat pemantauan terhadap ahlinya yang memeluk Islam supaya mereka sentiasa mengikut ajaran Islam sebenar.

Sehingga ini,katanya, tiada seorang pun dikalangan ahli Perkim Besut yang kembali semula kepada agama asal mereka sebaliknya sentiasa diberi bimbingan dan latihan supaya sentiasa mendekati ajaran agama Islam.