Halaman

22 September 2011

Persidangan Eco Terengganu di Ri-Yaz

Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan negeri mengalu-alukan kesediaan Badan Bukan Kerajaan (Ngo) iaitu T.best dan EcoKnights mengadakan Persidangan Eco Terengganu 2011 di Ri-Yaz Heritage Marina Resort &Spa Pulau Duyong, Kuala Terengganu pada 23 hingga 24 November ini.



Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar negeri, Dato’ Toh Chin Yaw berkata, pihak penganjur tertarik dengan potensi yang terdapat di negeri ini dalam industri hijau serta keindahan alam semula jadi yang dijaga rapi.

“Seminar yang julung kali diadakan ini dibuka kepada 100 penyertaan terdiri dari ketua-ketua jabatan serta syarikat-syarikat multinasional, bersempena dengan penganjuran kejohanan Piala Monsun tahun ini,” katanya dalam sidang media di Wisma Darul Iman petang semalam.

Katanya, kerajaan sentiasa memberi peluang pelabur luar membabitkan diri dalam membangunkan industri hijau serta melatih masyarakat mencintai alam semula jadi dengan mengadakan pelagai aktiviti.

Sementara itu, Presiden EcoKnights, Puan Yasmin Rashid berkata, projek pertama di Pantai Timur ini diharap mendapat sambutan dan mengalu-alukan penyertai daripada semua pihak untuk mengupas lebih dalam mengenai penjagaan alam sekitar.

Terdapat empat kertas kerja akan dibentangkan oleh tokoh ilmuan sepanjang dua hari seminar berlangsung antaranya dari Universiti Malaysia Terengganu (UMT) , Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Digi Telecommunications.