Halaman

07 September 2011

Semangat Merdeka Warga Emas

Oleh: Mohammad Ishak


Mohd Nor mengibar Jalur Gemilang tanda kesyukaran

Warga Emas. Mohd Noor Mamat,85, dari Kampung Gong Gucil, Jertih, Terengganu, adalah satu contoh baik yang patut diikuti oleh rakyat negeri ini kerana beliau mempunyai semangat tinggi pada setiap tahun menyambut hari kemerdekaan negara.

Walaupun sudah berusia, Mohd Noor begitu bersemangat membuat persiapan untuk menyambut hari paling bersejarah kepada negara yang dicintainya.

Berbekalkan semangat dia masih mampu untuk bergerak dan terbabit sama dalam komuniti lain di kampungnya untuk menghias jalur gemilang dan membina tugu peringatan berkonsepkan kemerdekaan..

“Saya gembira menjadi rakyat Malaysia dan bersyukur kerana negara ini terus menikmati arus kemajuan dan rakyat turut menikmati hasil perjuangan pemimpin kita,” katanya.

Katanya, kesungguhan pemimpin negeri dan negara membina tamadun baru menyebabkan rakyat cukup selesa dan bertahan sehingga sekarang meskipun ada juga percubaan pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menghuharakan negara,” katanya.

Beliau berharap kerajaan bertindak tegas terhadap anasir yang cuba belot dan berniat jahat untuk memecah keharmonian dan perpaduan penduduk pelbagai kaun yang sudah lama terjalin erat demi kesejahteraan negara.