Halaman

29 October 2011

1,140 ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) akan terima watikah

Oleh: Mohammad Ishak


Seramai 1,140 ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) bagi Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Jertih dan Kuala Besut akan menerima watikah perlantikan masing-masing pada 31 Oktober ini.

Pegawai Daerah Besut, Encik A Rahim jusoh berkata majlis yang akan diadakan secara berasingan itu turut disertai oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan terbabit.

Katanya, majlis di Kuala Besut akan diadakan di Peabat Penyelaras DUN Kuala Besut jam 9 pagi dan akan dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr A Rahman Mokhtar yang juga ADUN Kuala Besut.

Manakala bagi DUN Jertih ia akan diadakan di Dewan Majlis Daerah Besut (MDB) Gong Kemuntong, am 2.30 petang dan akan dirasmikan oleh ADUN Jertih,Datuk Seri Idris Jusoh yang juga Pengerusi MARA.

A Rahim berkata, dengan adanya watikah perlantikan itu diharap semua jawatankuasa JKKK di daerah Besut akan dapat menjalankan tugas dengan lebih bersemangat dan bertanggungjawab.

Beliau berkata, kelewatan menyampaikan watikah kepada semua jawatankuasa terbabit berlaku berpunca daripada masalah penyusunan semula jentera JKKK di seluruh negeri dalam usaha kerajaan untuk memantapkan lagi sistem pengurusan organisasi berkenaan.

Bagaimanapun, saya percaya walaupun berlaku kelewatan ia tidak menjejaskan urusan pentadbiran JKKK di kawasan masing-masing kerana Pengerusi terbabit tetap meneruskan tugas seperti diarahkan Pejabat Daerah.

"Tanggungjawab JKKK kini semakin mencabar kerana banyak rancangan kerajaan untuk pembangunan sosial memelukan kerjasama JKKK bagi menjayakan misi kerajaan," katanya.