Halaman

29 October 2011

3,200 pelajar Kelas Fardhu Ain (KAFA) di Terengganu hadir Majlis Khatam Al-Quran guna E-Book.

Oleh: Mohammad Ishak


HEBAT..pelajar daerah Besut guna E-Book pada majlis khatam Al Quran


Majlis Khatam Al-Quran yang berlangsung serentak di seluruh negeri Terengganu hari ini mencatat sejarah apabila 3,200 daripada 20,133 pelajar Kelas Fardhu Ain (KAFA) menggunakan sistem elektronik E-Book ketika membaca ayat suci Al-Quran.

Kaedah itu menjadikan pelajar Terengganu menjadi negeri pertama yang berjaya mengadaptasikan teknologi perisian Al-Quran dalam E-Book di Malaysia dalam sistem pengajaran dan pembelajaran.

Program anjuran Jsupayaabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Yayasan Islam Terengganu (YIT) dan Kerajaan Negeri berlangsung dengan meriah yang diadakan di seluruh negeri hari ini.

Di Besut majlis serupa berlangsung di Masjid Masiruddin Shah dan disertai 3,149 pelajar dan daripada jumlah itu 400 peserta menggunakan E-Book.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr A Rahman Mokhtar, yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Besut,merasmikan program berkenaan.

Dr A Rahman berkata, seluruh rakyat Terengganu patut bangga kerana negeri ini menjadi perintis dalam pembangunan E-Book dan memanfaatkanya kemudahan yang disediakan untuk kemajuan agama.

Beliau berkata, pelajar kini mendapat faedah dari kemudahan teknologi berkenaan dan ini dilakukan secara seimbang antara ilmu sains dan teknologi serta agama.

“Usaha yang dilakukan keraaan negeri sudah pasti memerlukan kerjasama dan sokongan ibu bapa bagi mempastikan anak-anak Terengganu terus cemerlang dalam semua bidang termasuk pendidikan,” katanya.