Halaman

13 October 2011

40 pelajar antarabangsa UUM sertai Program Khidmat Komuniti

Oleh: Mohammad Ishak


Pelajar antarabangsa UUM menyertai Program Khidmat Komuniti di Besut

Seramai 40 pelajar antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) berkampung di Kampung Limbongan, Besut, bagi mengenali budaya hidup dan sosio ekonomi penduduk luar bandar negeri ini.

Pogram Khidmat Komuniti anjuran Bahagian Hal Ehwal Pelajar Antarabangsa dengan kerjasama Majlis Daerah Besut (MDB) memberi peluang bukan sahaja kepada pelajar malah penduduk kampung terbabit

Ini kerana mereka terpaksa tinggal di rumah keluarga angkat masing-masing dan menjalani kehidupan harian selama empat hari mengikut cara hidup keluarga berkenaan.

Antara pelajar terbabit termasuklah dari Indonesia, Thailand, Bangladesh, Chad, Somalia dan Nigeria buat pertama kali tinggal dengan keluarga Melayu beragama Islam dan mereka tidak sedikit pun merasa kekok tinggal bersama keluarga angkat terbabit.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Putera,Muhamad Pehimi Yusof merasmikan program berkenaan dan menyerahkan anak angkat kepada keluarga yang terpilih.

Naib Cancelor UUM, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak berkata, pihaknya memilih daerah Besut bagi menjayakan program itu kerana penduduknya mempunyai keunikkan cara hidup tersendiri.

Katanya, program itu yang mendapat kerjasama komuniti setempat termasuk Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) memudahkan penganjur melaksanakan pelbagai aktiviti dirancang.

Muhammad Pehimi pula berkata, pemilihan kampung itu sebagai tempat program adalah satu penghormatan dan penduduk sepatutnya bangga kerana dapat menjalani kehidupan bersama pelajar pelbagai bangsa di dunia.