Halaman

09 October 2011

46,000 tunggu giliran tunai haji

Oleh; Esah Abdullah


Seramai 46,000 umat Islam di seluruh negeri ini berada dalam senarai menunggu giliran untuk menunaikan rukun Islam kelima di Mekah.

Pengarah Lembaga Tabung Haji Terengganu, Haji Muhammad Mokhzani Mokhtar berkata, dengan jumlah berkenaan mereka yang baru membuat pendaftaran pada bulan Jun 2011 terpaksa menunggu sehingga 2029 untuk menunaikan fardu haji.

“Oleh itu gunakan sebaik mungkin peluang yang datang ini untuk meningkatkan amalan dan lakukan yang terbaik sepanjang berada di Tanah Suci nanti,” katanya pada majlis penutup kursus khas bakal haji di bawah Anugerah Khas Kecemerlangan Perkhidmatan Awam Terengganu (AKKPAT) 2011, di Sumai Hotel Aparment Kuala Terengganu hari ini.

Katanya, bukan mudah bagi umat Islam di negara ini untuk pergi haji kali kedua kerana setiap mereka hanya dibenarkan membuat pendaftaran baru selepas lima tahun kembali dari mengerjakan haji kali pertama.

Menurut Haji Muhammad Mokhzani, 2,480 orang umat Islam di negeri ini dipilih mengerjakan haji tahun ini.

“Setakat ini sudah 30 peratus jemaah telah berlepas ke Madinah melalui penerbangan terus dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) manakala selebihnya akan berlepas minggu depan,” katanya.

Masih terdapat tiga penerbangan iaitu pada 16, 17 dan 18 Oktober ini di mana penerbangan kali ini menuju terus ke Jeddah, Arab Saudi dan semua jemaah diingat memakai pakaian ihram sebelum menaiki kapal terbang.

Haji Muhammad Mokhzani turut mengingatkan jemaah supaya menyemak dengan teliti segala dokumen penting perjalanan sebelum bertolak dari rumah serta tidak membawa barangan yang tidak dibenarkan.