Halaman

09 October 2011

Aktiviti Sultan Mizan Cup tarik perhatian ribuan pengunjung

Oleh: Suriati Ali

Ribuan pengunjung yang hadir pada kejohanan kuda lasak, Sultan Mizan Cup 2011 di Terengganu International Endurance Park (TIEP), Lembah Bidong, Setiu, nyata berpuas hati dengan puluhan aktiviti yang diadakan penganjur kejohanan.

Antara acara menarik yang diadakan sepanjang tiga hari kejohanan dan berakhir hari ini, termasuk pertandingan mewarna model kuda bertemakan karangan laut khusus bagi pelajar secara berkumpulan yang mewakili sekolah masing-masing.



Sekolah-sekolah yang mengambil bahagian antarabya ialah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Bariah, SMK Padang Midin, SMK Manir, SMK Belara, SMK Ibrahim Fikri dan SMK (C) Chong Hwa Wei Sin.



Turut menarik perhatian ialah acara kerusi muzik berkuda yang jarang-jarang disaksikan.

Acara yang disertai oleh penunggang-penunggang cilik itu memerlukan kemahiran menunggang kuda kerana pada masa yang sama, penunggang perlu melompat turun dari kuda sebaik mendengar muzik dihentikan.

Tarikan lain yang terdapat di situ ialah acara bola sepak jalanan untuk peserta bawah 18 tahun, pertandingan mewarna untuk kanak-kanak, pameran berkaitan kuda dan kehidupan marin serta gerai-gerai makanan.