Halaman

18 October 2011

JHEAT cari tanah perkuburan terbaik

Oleh: Esah Abdullah

Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) sedang membuat penilaian bagi Pemilihan Tanah Perkuburan Terbaik Peringkat Negeri selama dua hari bermula hari ini.

Penolong Pesuruhjaya JHEAT (Qaryah) Bahagian Pengurusan Masjid, Encik Rusydi Mansor berkata, pemilihan dibuat berdasarkan empat aspek yang ditetapkan oleh pihak penganjur.

Katanya, kawasan tanah perkuburan baik perlu ada pelan (layout) susun atur setiap jenazah yang disemadikan; pentadbiran dan pengurusan termasuk penubuhan khairat kematian; landskap dan kebersihan perlu dijaga rapi.

“Tahun ini sembilan tanah perkuburan yang mewakili daerah Besut (2), Setiu (2), Marang (2), Kuala Terengganu (2) dan Dungun (1) berjaya melangkah kepenilaian peringkat akhir,” katanya ketika membuat penilaian di tanah perkuburan Kampung Bukit Wan, Batu Rakit yang mewakili daerah Kuala Terengganu.

Menurutnya panel hakim terdiri dari wakil Jabatan Perancang Bandar dan Desa (layout), Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) (landskap), Jabatan Kesihatan (kebersihan) dan JHEAT (pentadbiran dan pengurusan).

Katanya, keputusan pemilihan dan penyampaian hadiah akan diadakan serentak dengan majlis sambutan Maulidul Rasul pada Februari tahun depan.

Tanah perkuburan terbaik peringkat negeri akan menerima wang tunai RM5,000, RM3,000 (kedua) dan RM2,000 (ketiga) manakala peringkat daerah menerima RM2,000 (pertama), Rm1,500 (kedua) dan RM1,000 (ketiga).