Halaman

09 October 2011

Kerajaan taja 115 orang tunai haji tahun ini


Oleh; Esah Abdullah

Jemaah haji di negeri ini diingat sentiasa menjaga tata susila serta mengikut segala peraturan yang ditetapkan Lembaga Tabung Haji (LTH) dan kerajaan Arab Saudi sepanjang berada di Tanah Suci.

Setiausaha Kerajaan Terengganu, Dato’ Haji Mazlan Ngah berkata, hubungan baik yang terjalin antara dua negara telah menyumbang kepada kelicinan dan kelancaran operasi haji secara keseluruhannya.

“Saya yakin LTH sentiasa membuat persiapan rapi serta mempertingkatkan tahap perkhidmatan setiap tahun bagi menjamin keselesaan semua jemaah,” katanya di majlis penutup kursus khas bakal haji di bawah Anugerah Khas Kecemerlangan Perkhidmatan Awam Terengganu (AKKPAT) 2011, di Sumai Hotel Aparment Kuala Terengganu hari ini.

Hadir sama, Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan (Khidmat Pengurusan), Encik Rozali Salleh dan Pengarah LTH Terengganu, Haji Muhammad Mokhzani Mokhtar.

Dato’ Haji Mazlan mengingatkan para jemaah jangan jemu untuk perbanyakkan doa dan tawaf sunat pada waktu terluang sepanjang berada di Mekah dan Madinah.

“Jadikan setiap masa dihabiskan dengan aktiviti yang berkualiti yang boleh menambah pahala serta berusaha meningkatkan keimanan dan ketakwaan masing-masing,” katanya.

Seramai 115 orang terpilih di bawah program AKKPAT tahun ini terdiri daripada penjawat awam negeri, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), imam, bilal dan anugerah khas Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT).

Menurut Dato’ Haji Mazlan mereka dijangka berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) terus ke Jedah Arab Saudi minggu depan dan tarikh sebenar akan dikeluarkan oleh pihak LTH dalam masa terdekat.

Sehubungan itu, Dato’ Haji Mazlan telah menyampaikan kain ihram lengkap bagi jemaah lelaki dan sepasang telekung kepada wanita.